Dat stelt Geely-topman Li Shufu in een interview met de Amerikaanse zakenkrant
The Wall Street Journal. "We hebben geen interesse (…) absoluut geen
interesse in Saab", aldus Li in een interview.
Li bevestigt in het
gesprek wel dat er de afgelopen weken overleg is geweest tussen Saab en
Geely. Sommige adviseurs vonden dat Li de twee Zweedse automerken Volvo en
Saab moest integreren.
Dure grap
Maar volgens Li zijn de financiële problemen bij Saab gewoon te groot om het
bedrijf nog interessant te maken. Li schat dat het 1,23 miljard euro zo
kosten om van Saab iets levensvatbaars te maken.
Het feit dat Geely niet van plan is in Saab te stappen, is een domper voor
topman Victor Muller en curator Guy Lofalk. Weliswaar heeft de Amerikaanse
investeerder North Street Capital Saab van wat cash voorzien (8,6 miljoen
euro in ruil voor aandelen en een lening van enkele tientallen miljoenen):
voor de lange termijn heeft Saab waarschijnlijk een sterke eigenaar nodig in
de autowereld.
Twee andere Chinese bedrijven, Yougman en Pang Da, deden vorige week nog een
bod op het bedrijf, maar dat werd door Saab afgewezen.
Geely werd door sommigen beschouwd als een alternatief. Ford verkocht Volvo,
de grootse Zweedse automaker, begin 2010 voor circa 1,3 miljard euro aan
Zhejiang Geely Holding Group, het moederbedrijf van het Chinese autobedrijf.
Geely bouwt zelf jaarlijks meer dan een half miljoen auto's voor de
thuismarkt in China.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl